10 בספטמבר 2011

מחשבות על אופנה: הבל החן, שקר היופי

יעל רגב כתבה על איך התקשורת לימדה אותה להיות גזענית ולא להתחבר לשחומות עור בהפקות אופנה. האם הגזעניות של עולם האופנה עובדת בכיוון ההפוך? האם שחומות עור חושבות שבהירות עור לא מייצגות אותן נאמנה?

מגזין Vouge יפן הפיק סשן צילומים שמארח את קריסטל רן (אותה אחת שהוכיחה שעולם הדוגמנות אוהב רזות יותר) בעונה האחרונה של דולצ'ה וגבאנה, ומשהו שם לא לגמרי מסתדר. לקריסטל רן יש פנים יפים ואירופיים מאוד שלא תואמים את חזות היפניות בכלל, כשעצמות הלחיים הגבוהות שלה מדגישות את העיניים והגבות העבות שלה. 
ווג הודו משתמשים בדוגמניות הודיות. ווג סין משתמשים בסיניות. ווג טורקיה משתמשים בטורקיות ומגזין ווג ישראל... טוב... באמת חבל שאין אחד כזה.
למה זה קורה? כי כולנו עולם אחד קטן ולא מאוחד, וכל קהל יעד אוהב לראות את הדמות שדומה לו, וכל דבר אחר הוא "חריג" ולא מתקבל באותה הבנה. סביר להניח ששמתם לב לעובדה שברוב המגזינים משתמשים בדוגמניות סיניות להפקות פנטזיה ובדוגמניות שחורות להפקות תיאטרליות או כאלה שמתעסקות בושא הטבע וצבע האדמה.
אז איך זה שמשתמשים בבחורה אירופאית למגזין מקומי? במה קריסטל רן שונה?

אלה התמונות מההפקה החדשה למגזין Vogue יפן, לאוקטובר 2011: “A Policy of Flash”.





לפני כמה שנים החל ביפן טרנד מטריד של ניתוחי עפעפיים שכל מטרתם לשוות לאנשים מראה "מערבי" יותר. כלומר, מרוב קריאת מגזינים וצפייה בפרסומות שמשדרות פנים שאינם דומים לפנים האסיאתיות היפנים בעצמם חושבים שעיניים גדולות ופקוחות הן יפות יותר, וקפל בעין נראה טוב יותר. למי שלא רוצה לנתח את העפעפיים, יש שיטת הדבקת עפעפיים עם דבק לריסים (נשבעת, פעם קניתי אחד והוא בא עם מקלון להדבקה והוראות מפורטות).
אם היפנים עושים ניתוחי עיניים כדי לשוות לעצמם מראה "מערבי", למה שלא ננתח את המערביים שיראו כמו היפנים?


אז הדביקו לקריסטל רן את העיניים. התוצאה: אנה-דל-רוסו, הסטייליסטית של ההפקה, והמנהלת הקראייטיבית של ווג יפן מואשמת בגזענות הפוכה (אגב, כל העניין קרה כבר ביוני, לאותו מגזין בדיוק. אין לי מושג איך העניין התפלק להם אז).

סרטון ההפקה המתעד את ההכנות שלפני וחושף בבירור את הסלוטייפ:


אז כשהמערב מתעלם מכל מי שלא לבנה טהורה (לפני שמישהו מזכיר את נעמי קמפל, שינסה לדלות מזכרונו שם של עוד שלוש דוגמניות שמצליחות בלי קשר לצבע העור שלהן ושיחזור אלי אז) אלא אם הן נמצאות בהפקות עם טעם וצבע אתני, זה בסדר, כן? אבל ללכסן למישהי את העיניים זה כבר לא בסדר.

ואם על גזענות בעולם האופנה דיברנו, קבלו פוסט מבלוג/מגזין האופנה "שרי".

תגובה 1:

  1. מרתק, באמת. דעה בעניין טרם הספקתי לגבש, אבל אני קוראת בשקיקה כל הגיג שיוצא בנושא.

    השבמחק

שיהיה לך יום קסום מלא בנצנצים וחדי קרן מעופפים!